Vitra har på kort tid gått från att vara ett relativt okänt möbelvarumärke i Sverige till att bli mer och mer efterfrågat. Nyligen köpte Vitra Group det finländska Artek vars varumärke och möbler, gifter sig bra med Vitras designhistoriska arv. Nu har deras gemensamma showroom öppnat på Bondegatan 21 i Stockholm. Det nya showroomet är öppet för inköpare och arkitekter. Annars tar Vitras representanter ofta med sina kunder till Vitra Campus i Schweiz.
Hella Jongerius soffa för Vitra och hennes fåtölj för Artek i det första gemensamma showroomet.
Nora Fehlbaum är den tredje generationen ägare och är familjens aktiva ledare i ett delat ledarskap. Hon har arbetat i många år inom Vitra group och här hälsar hon välkommen till Vitras svenska showroom.
Hella Jongerius fåtölj för Atrek visades i Milano för första gången i våras.
Artek och Vitra sitter fint ihop.
– Det är roligt att Artek har kommit till Vitrafamiljen, det känns som att det passar in utmärkt i Vitras tänk kring designprocessen, tillverkningen och försäljning, säger Sven Jansson som är VD för Vitra AB. Artek är också välkända med sitt fina varumärke. De har verkligen förvaltat designarvet efter Alvar Aalto och Gullichsen, och har en bra portfölj med både finska designers och internationella namn, fortsätter Sven.
Vitra är internationellt sett stora på contractsidan, det vill säga inom offentlig miljö, och lite svagare i hemsegmentet i Europa. Men det är för produkter för hemmiljön som de är mest kända. Här i Sverige är också marknaden för hemprodukter större än på våra andra europeiska marknader, berättar Agneta Ferdfelt som är ansvarig för just hemsegmentet, och även för marknadsföring och PR. Inom Hem är Vitra mer känt, delvis tack vare kända designers som Eames samt Ronan och Erwan Bouroullec.
– Vi gör det som vi är bra på, oavsett olika trender. Utveckling sker på Vitras Campus i Schweiz, och det är samarbetet mellan Vitras ingenjörskonst och designerns känsla som har gett företaget dess spännande lösningar och produkter, berättar Agneta.
Vitra arbetar hela tiden med att utveckla nya produkter och koncept. Just nu ligger fokus på utveckling av produkter för hemmiljön. I produktportföljen ingår arvet av designlegenderna Charles och Ray Eames. Då och då uppdateras äldre klassiker, exempelvis med nya färger, men det görs alltid i samarbete med The Eames Office, som består av bland annat representanter från familjen Eames. Man är noga med att förvalta det kulturella arv som finns i företaget. Många samtida formgivare står också för nya produkter och framtida designklassiker i sortimentet. Några exempel är Naoto Fukasawa, Jasper Morrison, Antonio Citterio och Hella Jongerius.
På Vitra Haus, som är Vitras flagshipstore, finns en fantastiskt inspirerande miljö. Campus är ett spännande resmål för den som verkligen är designintresserad. Här finns arkitektur av världsnamn som Zaha Hadid, Tadao Ando, Frank Gerry, Herzog & de Meuron och Saana.
Mer om Vitra Campus kommer i nästa blogginlägg.