Resa med stil

S P O N S R A T   I N L Ä G G  I  S A M A R B E T E  M E D  L E X U S

 

Jag fick en inbjudan att resa till Barcelona för att testköra den nya elhybriden Lexus UX 250h, som är fjärde generationens hybridbil. Körningen var på fina mjuka motorvägar och underbara kurviga småvägar i de Katalanska bergen. Eftersom jag alltid hyr bil på längre resor var jag riktigt nyfiken på hur denna SUV-lika designikon skulle kännas. Jag kör ofta på smala kringelkrokiga kurviga landsvägar i Provence, när jag är på besök hos mamma. Hemma i stan har gjort mig av med min lilla Clio, eftersom jag cyklar mest, året runt.

Lexus_Camilla_190219_037

På spaning efter den perfekta bekväma bilresan. Foto:Hans Berggren

Men först en start med genomgång och härlig lunch i det soldränkta Little Beach House i Garaff. Den delvis privata klubben ingår i SoHo House , som är både hotell och beachclub med skön och avspänd atmosfär på den lilla stranden. Som ickemedlem  går det bra att boka rum, men medlemmar har såklart företräde. Här hade jag gärna stannat ett par dagar!

Utsikten från Little Beach House terrass, på den soldränkta stranden utanför Barcelona.

http://www.littlebeachhousebarcelona.com/en/house

 

Sohohouse.Stairs.Barcelona.Lexus.Verycamilla.se

 

Sohohouse.Rest.Barcelona.Lexus.Verycamilla.se

 

Sohohouse.5.Moules.Barcelona.Lexus.Verycamilla.se

LUNCH! Musslor smaksatta med saffran och apelsin, en av alla goda smårätterna som serverades.

 

Sohohouse.Barcelona.Lexus.Verycamilla.se

Skön och avspänd atmosfär i loungen hos Little Beach House.

 

Sohohouse.3.Barcelona.Lexus.Verycamilla.se

 

Sohohouse.2.Barcelona.Lexus.Verycamilla.se

 

VeryCamilla--Lexus-Barcelona-2019_Camilla-Julner-6-4

Torres Waltraud Winery Estate bjöd på vårkänslor ute på vinfälten.

 

Almondblosson.Torres.Lexus.Verycamilla.se

Blommande mandelträd är mitt absolut bästa!

 

Torres.Lexus.VeryCamilla

Torres Waltraud Winery en av världens största vinproducenter, som bjöd testförarna på alkoholfritt vin och snacks och vacker konst.

 

HUR VAR DET DÅ ATT KÖRA EN JAPANSK DESIGNIKON?

Lexus UX i morgonljus. Foto: Hans Berggren

DESIGNFOKUS OCH LYXIG INREDNING I SPARSMAKADE DETALJER

Lexus UX är en crossover av en mindre lyxbil och en SUV. En sportig liten SUV för de som redan är Lexus fans, eller för mig som gillar småbilar som är lite snabba i accet och som vill  ha en bekväm körning. Och liksom jag som gillar design och hantverk, vi är den direkta målgruppen skulle jag gissa. PLUS det faktum att den är en själv uppladdande el-hybrid och ultra effektiva drivlinor ,-). Passar utmärkt för många städer i Europa, som har infört  strängare miljökrav för stadskörning, för CO2 utsläppen är riktigt låga och det miljösmarta batteriet (Ni MH) för minimal miljöpåverkan. Den känns trygg, stadig och sikten är bra. Gillar att  instrumentbrädan projiceras på insidan av vindrutan. Lexus UX erbjuder en tyst körupplevelse, ändå tills man pressar gasen i botten, då vill den inte riktigt vara med längre, och det kändes som ett klart minus. En lyxfaktor som jag noterade är hur dörren låter när den stängs, det är  ljuddesign på hög nivå, när den bara klickar till med ett dämpat ljud. Mjuk stötdämpning i olika körlägen och en massa avancerad teknik som jag inte är så himla duktig på, att den är lätt och dess aerodynamik till exempel.

 

Lexus UX i morgonljus. Foto: Hans Berggren

Det faktum att Lexus har sedan den första lyxbilmodellen lanserades 1989 från Toyota, har lagt ner mycket möda i designupplevelsen. Materialval där utgångspunkten ligger nära den traditionella japanska hantverkstraditionen och att de även satsar på utvecklingsstöd till formgivare, imponerar på mig. Mer om det senare.

Läderklädseln är inspirerade av sashiko; en vanlig japansk sömnadsteknik som används i judo-och kendodräkter, som kombineras med ett perforerat mönster på nedre delen på sätet. Panelen påminner om japanskt washi-papper.

 

LEXUS DESIGN AWRAD

I Milano under designdagarna presenterade Lexus sex finalister i sin världsomspännande designtävling, Lexus Design Award 2019 och en utställning LEADING WITH LIGHT i Superstudio Più i designdistriktet Tortona. Lexus Design Award är en tävling, där morgondagens formgivare premierar, för sina skapelser för en bättre framtid med innovativa tech- och designidéer. De sex finalisterna får ett mentorskap med världsledande formgivare och ingenjörer hos Lexus och visas upp i och med designutställningen i Milano. Årets Grand Prix vinnare, Lisa Marks hade valts ut från en stenhård konkurrens från 1 548 designbidrag från 90 länder. Hennes ”algorithmic lace”, har sitt ursprung ur en vävteknik från 1500-talet. Med denna har hon skapat en vacker och funktionell bh för bröstcanceropererade kvinnor.

 

”Leading with light” utställningen i Milano. En kombination av mänsklig dans och robotar som samspelar och som visar Lexus människo centrerade approach.

 

 

500_2019-lexus-ux-250h-white-dyn-10-878681

 

Slutsats: Ja jag kan absolut tänka mig att köra Lexus UX igen och hoppas att den kanske finns att hyra på Nice flygplats, där det finns ett stort utbud. Jag längtar lite efter bilkörning på de heta slingriga vägarna i Sydfrankrike i en skön bil.  Att jag skulle äga en bil igen är mindre troligt, men det finns det ju flera lösningar på.

 

Foto: Camilla Julner, Hans Berggren och Lexus.