Panorama är den största soloutställningen någonsin om Konstantin Grcic, en av vår tids mest tongivande formgivare, som öppnades i veckan på Arkitektur-och designcentrum/ArkDes på Skeppsholmen i Stockholm. Den stora utställningen, som tar hela centret i anspråk är ingen retrospektiv utställning, berättade Konstantin på plats, utan har flera installationer med teman om framtiden. Här finns tankar kring hemmet, arbetsytan och det offentliga rummet. En mindre del av utställningen visar hans egna inspirationsföremål och ett visuellt CV, som också finns i katalogen. Katalogen är en förlängning av utställningen-med en hel del läsning. På utställningen visas en djupgående reflektion kring det egna arbetet och Konstantins egna formforskning. Här finns texter kring formnyheter och tolkningar, säkert mycket matnyttig. Det krävs ett ytterligare besök, för att i lugn och ro ta in allt detta. Utställningen är ett resultat av tre års nära samarbete med Vitra Design Museum och Z33-House for Contemporary art i Hasselt, Belgien och pågår till och med den 11 januari 2015.
Panoramabilden är en stage-set för film, som för att ge rätt känsla av en framtid. Den offentliga delen, är vi utestängda, eller instängda? Konstantin Grcic’s kanske mest berömda stol Chair One i utomhustappning.
Den första versionen av Chair one för Magis, som var en idé hur att använda ett material som gjuten aluminium. Man trodde stenhårt på stolen och det hade ingen betydelse hur den sålde. Under de första två åren var det egentligen ingen som hade fastnat för den, tills ……
arkitekterna Herzog & de Meuron köpte in 120 stolar till konstmuseet de Young museum i Los Angeles, det blev ett slags dop, berättade Konstantin och sedan cirka tio år har Chair One varit en storsäljande succé över hela världen.
Idén om hemmet, med utsikten över en flygplats, är det en bra plats att bo på, eller inte? Med all komfort (tycker att det saknas kuddar för att jag skulle kunna bo där) uppkoppling och tillgänglighet, räcker det för att vi ska kalla det ett hem?
Fåtölj för Vitra och stol för Artek är nyheter som visades i Milano.
Kortfilmaren baserad i Berlin, Mia Grans 9 verk om ”Life space”.
Work space, med en fejk klippvägg från Österrike till vänster, som symboliserar berget där Wikileaks servrar står på Söder. Det bergrummet har blivit en arbetsplats, som dessutom har Chair One, något som Konstantin inspireras av. Platser som blivit något annat, som man inte tänkt sig ursprungligen kanske.
ArkDes talks där Konstantin berättade för moderatorn Johanna Agerman Ross om sin kariärr, som egentligen inte är så planerad. Hans mentor Jasper Morrisons minimalistiska verk inspirerade tidigt och egentligen är det bara kärleken till möbler och att Konstantin ser att det finns tusentals anledningar till göra fler stolar och bord som driver honom och hans team.
En bild från Kina med hans stolar på en uteservering. Det var en rörd Konstantin Grcic som hälsade vernissagegästerna välkomna. Många av dem hade han samarbetat med under 1990-talet och det kändes som det var betydelsefullt för honom att komma till Stockholm med utställningen. Här med Mattias från Vitra Design museum.
Underhållning av Balansmannen med en Chair One, förståss, innan utställningen öppnades.