Såg SVTs underbara dokumentärfilm om Ingegerd Råman i går kväll, Framtid i varje andetag, om krukmakaren och formgivaren som har utbildat och inspirerat många med mig med sin formgivning under 50 år. Jag har beundrat och högaktat hennes vackra, tidlösa och till synes enkla formgivning av keramik och glas genom åren. Jag fick förmånen att få göra en liten mini-intervju för magasinet RUM Design med henne i samband med Stockholm Furniture Fair. Det var en allt igenom positiv och överraskande upplevelse, för Ingegerd är så passionerad och generös, inte alls sträng som jag hade trott. Hon delar med sig och stöttar unga kollegor att komma fram genom bruset. I år har hon många spännande projekt och ser hela tiden framåt.
One happy cloud hette restaurangen som Ingegerd ritade soppskålen för. Nu finns den fina skålen i nyproduktion.
Här är min story:
Formgivaren och krukmakaren Ingegerd Råman är en av Sveriges mest kända och uppskattade designers. Med sin tidlösa formgivningen har hon sedan fyra decennier byggt ett helt unikt formspråk. En stor del av hennes produktion handlar om bruksföremål som glas, karaffer och skålar eftersom en av hennes fantastiska idéer är att ett vackert dukat bord kan förhöja smakerna på det som serveras.
Jag undrar….vilka av dina nyheter som du tycker speciellt mycket om?
Det finns en rolig historia bakom skålarna som finns med i den nya kollektionen från Smaller Objects.
I sitt lunchrum på CKR hade de en soppskål från restaurangen One Happy Cloud, som jag hade formgivit, berättar Ingegerd när vi ses på pressvisningen på Restaurant Caina. Skålen har en liten kant, som går inåt så att man inte ska behöva putta på med sin tumme och gör den väldigt ätvänlig. Det lär ha varit mer eller minder slagsmål varje dag vem som skulle få använd den, en dag gick den sönder och eftersom de liksom jag är min bästa uppdragsgivare, frågade de om jag ville ta upp den i produktion igen.
Med kollektionen Viktigt! för IKEA är hela projektet en lärdom och fina möten med alla underbara människor, jag håller det verkligen varmt om hjärtat och det är svårt att välja ut en enstaka produkt. Främst tycker jag om korgflätningen från Vietnam.
VIKIGT! För Ikea. Ingegerd var en av tre formgivare som arbetade med traditionella hantverkare i Vietnam. Stolen Myran nätt och lätt att ta med ut, men tål inte utomhusklimat och är stapelbar. Kollektionen släpptes på varuhusen den 20:e maj och det var en strykande åtgång. Jag vet för jag var där och slogs med alla andra.
Hela kollektionen blev en lärdom och svår att ta ut en enskild produkt- alla väldigt engagerade, tyckte Ingegerd.
Vilka andra nyheter har du fastnat för under Designveckan i Stockholm och av det som visades på Stockholm Furniture Fair?
Shower flight av Shinya Ito och Kaori Yamamoto
Jen Den Sengs ihop plockbara skohylla för Naknak
— Hela möbelvärlden är lite övertydlig tycker jag. Formgivarna tar ofta i så mycket för att höras och det kan kännas lite brutalt, det vilar en ängslighet över att inte synas. Men jag älskar att gå till Greenhouse på mässan där det finns så många unga begåvningar. Där finns den extremt enkla och poetiska lampan Shower flight av japanerna Shinya Ito och Kaori Yamamoto. Här har de verkligen tagit hand om ljuset med ljusdioder I ett knippe. Likaså Naknak från Taiwan, som jag träffade I Greenroom. De har en fin liten ihop- plockbar skohylla. Jag pratade med Jen Den Seng för två år sedan, och undrade om det inte skulle var perfekt för Ikea. I år var det tillbaka och hade satt den i egen produktion.
Pia Walléns fina cocktailcaper, som visades på Asplunds, var långt ifrån det lågmälda utan tvärt om överraskande att se tillsammans med Smaller Objects, tyckte Ingegerd.
Foto: pressbilder Ikea, Smaller Objects, Shinya Ito och Kaori Yamamoto, Naknak, Pia Wallén.
Spara
Spara
Spara