Hemma igen efter välfyllda dagar i New York City och Brooklyn. Sammanfattningsvis, en rolig och ganska spretig uppgift. Börjar med mitt besök hos den otroligt kreative och framgångsrike Jonathan Adler, som inte ställde ut på någon av de stora designutställningarna under New York design week eller ICFF. Han har sedan starten av den egna butiken i SoHo 1998, över 25 egna butiker i USA, Asien och Australien och 1 000 återförsäljare.
Om du är otålig på att läsa om New Yorks designvecka (som pågår mer eller mindre under hela maj månad) kan du ju börja med mina bloggkollegor Stefan och Jimmys upplevelser från NYCxDesign 2017. (Vi hann faktiskt träffas som hastigast på en mexikansk tapaskrog i i SoHo.) Och inte minst om Jimmys kärlek till Rei Kawakubo och Comme des Garçons på The Met.
Jag var mycket förväntansfull inför besöket på Adlers kontor där cirka 40 personer jobbar med allt ifrån kreativt skapande av textil, belysning, keramik och möbler. Men också all bildproduktion, försäljningsstöd och kommunikation. Här skulle jag gärna jobba! Jonathan Adler började leka med keramik redan i unga år i familjens källare i New Jersey.
Efter ett par års arbete som agent för skådespelare fick han nog och längtade tillbaka till keramiken igen.Visade upp ett par krukor för Barneys, som la en order. Glad i hågen, ända tills han kom på att han skulle tillverka dem själv. Han hittade så småningom en välgörenhetsorganisation i Peru som hjälper konsthantverkare att producera keramik bland annat för amerikanska företag.
I verkstaden görs alla prototyper, oftast av Jonathan själv.
Härlig väntsoffa i receptionen i det annars lätt kaotiska kontoret. Den typiska stilen är eklektisk chic och glamouröst elegant i modern amerikansk stil. Kollektionerna innehåller många delar och till våren lanserades över 200 nyheter. Namn som Rock n’roll glamour, Memphis modern innehåller dekor som numera är ikoner som romantiserar piller och rus. Numera skapar Jonathan och hans designteam inte bara keramik som är grunden till hela hans universum utan allt som möbler, belysning, hemaccessoarer, dekorativa produkter för bordet, bädd och bad, ljus, mattor och kuddar. Jonathans egna kontorsrum, som verkar vara det minst använda rummet av alla, var så stiligt och härligt!
Tacksamt att styla upp sitt hem med, här kan du se något av det som jag har använt till mina stylingjobb. Här ett omslag för magasinet Rum Design.
OUR MANIFESTO by Jonathan Adler.
WE BELIEVE that your home should make you happy.
WE BELIEVE that when it comes to decorating, the wife is always right. Unless the husband is gay.
WE BELIEVE in carbohydrates and to hell with the puffy consequences.
WE BELIEVE minimalism is a bummer.
WE BELIEVE in our muses: David Hicks, Alexander Girard, Bonnie Cashin, Hans Coper, Gio Ponti, Andy Warhol, Leroy Neiman, Yves Saint Laurent, and Madonna.
WE BELIEVE in being underdressed or overdressed always.
WE BELIEVE colors can’t clash.
WE BELIEVE dogs should be allowed in stores and restaurants.
WE BELIEVE celebrities should pay full price.
WE BELIEVE our lighting will make you look younger and thinner.
WE BELIEVE in highbrow books and lowbrow music.
WE BELIEVE in the three Ls: layer, layer, layer.
WE BELIEVE subversive is superior.
WE BELIEVE in irreverent luxury.
Vem vill inte skriva under på det?!
Foto:Camilla Julner