En röd kappa och fåtölj, vad kan de ha gemensamt?
Vi börjar från början. Vi är i Paris och utställningen om den franske modeskaparen Christian Dior som bokstavligen förändrade världen med sin design. Året var 1947 och kriget var slut. Christian Dior som älskade kvinnor lika högt som blommorna i sin trädgård ville klä fram de kvinnliga kurvorna efter år av maskulint mode, inspirerat av krigets uniformer. När modejournalisterna på Harpers Bazaar såg Diors nya stil utropade helt enkelt; Christian du har en helt ny look och NEW LOOK var född.
I helgen var jag i Paris och egentligen var huvudsyftet med resan, att se den stora hyllningsutställningen Designer of dreams på Les Arts Décoratifs av Christian Diors skapande och 70 år sedan NEW LOOK såg dagens ljus.
Utställningen med över 300 haute couture plagg ritade från 1947 till våra dagar, på en yta av 3000 kvadratmeter är omöjlig att sammanfatta i ett blogginlägg, så jag fokuserar på något som har just med inredning och textil att göra. Men återkommer med fler bilder inom kort. Om jag nämner designern Raf Simons, kanske poletten trillar ner. Det är i alla fall hans vackra gulsvarta tonade klänning som vår svenske Mats Gustafson har målat av på akvarellen i mitten. Mats har tolkat många av Diors kollektioner genom åren.
Utställningen har många fantastiska både historiska och mer uppdaterade delar. Bland annat om konstnärsvännerna i Paris som inspirerade honom och som han umgicks med, som också blev väldigt framgångsrika; Giacometti, Salvador Dali, Henri Cartier-Bresson och Man Ray med flera. Om hans trädgårdar och samlande av antikviteter och gamla textilier. Hur hans plagg var bland de första som fotograferades av storheter som Irwing Penn, Richard Avedon, Cecil Beaton, Helmut Newton, Peter Lindberg och Nick Knight mfl. Men inte minst hur hans ateljéer såg ut och ur de jobbade med textil och broderier och att det faktiskt fick igång textil- och modeindustrin i Frankrike efter kriget. Och alla vackra kvinnor han klätt och alla balklänningarna.
Raf Simons var chefsdesigner hos Christian Dior under 2012-15 och hans känsla för det taktila är helt uppenbar.
Bilden ovan har de pointilistinspirerade tygerna, som återkommer i hans kollektion för inredningstextil det danska Kvadrat. Och det faktum att självaste Christian Dior dog 1957, ganska ung endast 52 år gammal, kom som en chock och modefrankrike hade närmast landssorg. Men det gjorde att den då endast 21 år gamle Yves Saint Laurent kom att ta över som chefsdesigner. Genom åren har flera stora designers passerat, som John Galliano, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, Raf Simons och nu Maria Grazia Chiuri. Deras kreationer fanns så klart också med på utställningen.
Här är jag på besök i showroomet hos Materia och Kvadrat i Stockholm. Stor sittpuff i Raf Simons tyg för Kvadrat där han har gjort fyra raffinerade och eleganta kollektioner de senaste åren.
Kvadrat och Raf Simons färgpalett känns bekant och lär vara inspirerad av Vincen van Gogh. Kollektionen speglar Raf Simons passion för färg, texturer och modern formgivning.
Men det är KAPPAN som Raf Simons ritade för Dior 2014, som jag helt enkelt inte släppa, det är just den jag vill ha i vinter.
På National Academy of Design i New York, presenterade Kvadrat den senaste kollektionen med Raf Simons textilier.
Och nu kanske ni fattar, soffa eller kappa, det är bara att drömma på.
Eller som Monsieur Christian Dior sa så vackert om färg;
Color may be used in touches if you wish to change the look of your clothes. An emerald scarf… one brilliant red rose… a sunshine yellow stole… royal blue gloves.
Christian Dior
Utställningen Christian Dior Couturier du rêve, pågår till den 7e januari och är värd hela resan, men boka biljetter on-line, välj mobilbiljett, så slipper du köerna.
Om du vill läsa mer om mina parisäventyr kan du läsa här om Jean Nouvel och Chanel.
Foto: Camilla Julner och Kvadrat.