Att Norska Jotun är ett av världens största färgföretag med över 9000 anställda, är inte så väl känt i Sverige och Norge. De satsar stort på innovationer och har Norra Europas största och mest moderna färglaboratorium. Här har vi norsk lågmäldhet och man talar inte i så stora ordalag. Det var under mina resor i Sydostasien och Indien som jag märkte att Jotun fanns precis överallt. Jag träffade Lisbeth Larsen som är den Globala kulörchefen, som berättade hur hon jobbar tillsammans med sina experter när de tar fram nya kulörkartor. Den senaste färgskalan, Lady Balance, har lanseras i 37 länder och på 17 olika språk. Hur går det egentligen till?
Processen är lång, från de första tankarna hos Lisbeth, till dess att hon har en färdig produkt med färgkarta och inspirationsmaterial, tar det cirka 10 månader. Det är många mässbesök, workshops med designers från möbelvärlden, och trendspanare på våra olika marknader, jobb i pigmentlabbet med egna experter.
– Det är inte lätt att få ihop allas tankar och känslor, och det är viktigt att lyssna in på alla. Men jag måste vara en katalysator och min roll är att se det kommersiella resultatet, så att det ser bra ut i slutändan, säger Lisbeth.
Varför är vi så rädda för att använd kulör i Sverige, undrar jag.
Vi ser en tendens i Sverige, Norge och Danmark att vi börjar använda mer och mer lätta kulörer i våra hem. Exempelvis svaga blåtoner och en svag grönton, som vi ha tagit fasta på. I Sverige är alla gråa nyanser populära, från det ljusaste till en naturlig svart, berättar Lisbeth lite överraskande.
Det måste ju finnas olika kulörpreferenser i olika länder och kontinenter, hur tänker ni då, för att skapa något som många gillar?
– Vi har många efterföljare av den europeiska designeliten och många tittar på vad som händer här. Vi pratar om varumärken som IKEA, Italienska Moroso och kökstillverkaren Boffi, som trendsättare. Ljuset är annorlunda på olika platser och vi jobbar mycket med olika ljus och belysning och pigmenten i färglabbet. Sen är det klart att vi måste ta hänsyn till de gyllene tonerna som är populära i Sydostasien och Mellanöstern. Självklart gör vi också andra färgkartor, som är mer populära och kommersiella bästsäljare, fortsätter Lisbeth.
Lady Balance är vårt bidrag till Världen, så att folk kan få mer harmoni i sina liv. Vi har tagit fasta på den mänskliga faktorn med den dagliga stressen och tillgängligheten 24/7, då vi hela tiden är uppkopplade och knappt har tid att prata med våra barn, deklarerar Lisbeth.
Lady Balance är en avstämd färgpalett där vi åtminstone har lugn i våra hem till 100 procent. Vi vill att folk ska sova gott i mjukt grönt målat rum, förklarar hon.
I en hektisk vardag har vi generellt blivit mer medvetna om att hitta en bra balans i livet. Det första steget på vägen kan vara att se till att det finns harmoni i hemmet. Vi inspireras av olika saker i vår omvärld, en klänning eller en möbel, som man kanske vill använda som färginspiration. Det är inte alltid kulören på en kudde eller lampa gör sig på en stor vägg. Därför justerar vi och testar i vårt laboratorium. Men det är inte så lätt att själv kopiera ner. I vårt lab kan vi justera kulören och målar upp den i mängder av olika omgivningar. Resultatet måste vara 100 procent stabilt, så att de också passar in med våra produkter med våra färgblandningsmaskiner. Det är viktigt att kulörerna skall vara exakta som i vår färgkarta.– Vi vill att det ska kännas tryggt att välja färger från vår färgkarta. Med färgkartan från Lady Balance kan du välja och mixa precis som du vill utan att det blir fel – det har vi sett till, fortsätter Lisbeth. Välj tillexempel en ljus grå som den Antikgråa matta väggfärgen. Till den kan man välja samma kulör på snickerierna, fast i en 40 glans eller 80 glans. Det blir väldigt fint och sobert, tycker Lisbeth. Att Lisbeth är passionerad och älskar sitt yrke att jobba med färg och kulörer, det märks tydligt. – När jag ser färger i kombinationer blir det ibland som en meditation, allt runtomkring blir irrelevant och jag blir lite introvert, mina medarbetare märker då jag har kommit på rätt spår och har kommit fram till en färg som är rätt.
Lisbeths bakgrund som designer och skräddare, och flera år i modebranschen, verkar som klippt och skuren för jobbet som kulörexpert. Hon har läst marknadsföring och arbetat i musikbranschen, på CBS. 1997 blev hon tillfrågad att vara behjälplig med trendanalyser och 2006 blev hon fast anställd och jobbar gärna till 3006 med ett jättestort skratt! Just nu arbetar hon med bilderna för nästa kollektion och frågan var hon kunde hitta en lämplig location, Beirut, Paris eller Miami, för att hitta alla typer av miljöer, för alla marknader.
Texten är ett utdrag ur min intervju med Lisbeth Larsen, som publicerades i facktidsskriften FMI 4/2014.
Alla bilder från Jotun.