Jag är grunden en väldigt positiv person som ser det goda i det mesta och som arbetar hårt på att inte vara ett offer, speciellt just nu. Det är ju semester! Jag vill inte lägga ner för mycket energi på att vara arg och kan ändå inte tåla att bli dåligt behandlad. Så sluta läs nu om du inte vill bli på dåligt humör för nu krääääks jag. Titta bara på bilderna i så fall. Från den fina marknaden i Salernes i södra Frankrike.
Vår familj har rest till Frankrike i flera generationer och i synnerhet till Provençe där mamma och hennes man bor. Här bor vi fint i en liten medeltidsby på toppen av ett berg, cirka två timmar från kusten på landsbygden. Där finns ett hus som vi drömmer om och i år får vi låna det. När jag var liten hämtade vi vatten på torget och internet och mobiltelefoner har typ ingen täckning.
Den här semestern är verkligen speciell för mig och min familj. Mamma fyller 80 år och nästan hela familjen kommer hit för att fira henne. Vi brukar inte vanligtvis komma ”alla” på en gång, för det finns inte plats och vi har inte den relationen. Men det har varit något av min roll som familjens vallhund att samla ihop alla splittrade delar för att foga samman dem till en hel och härlig familjeskara.
Att flyga till Marseilles flygplats är fiffigt för oss. NÄR DET GÅR SOM DET SKA.
Det innebär ett byte i Amsterdam med en timmes stop over. Det brukar vara smidigt och framförallt enkelt, vi hämtar hyrbilen på en armlängds avstånd och kommer snabbt till ett supermarché och vidare ut på motorvägen. Till skillnad från Nice flygplats med ständiga köer på motorvägen som en superstressfaktor.
Det som hände är ingen världskatastrof. Vårt bagage kom inte fram med Air France. Vi fick ett rescue-kit med en t-shirt och tandborste och 100 € att handla det nödvändigaste för. En dam sa att det hade hänt henne samma sak i våras. Bagaget skulle köras ut efter nästa flyg redan samma kväll, eller nästa dag. Jaha, det blev att öva sig i att inte vara så materialistisk och ”man behöver inte så mycket kläder i över trettio graders värme”. Inga besked och inget bagage dök upp.
Vi ringde på våra dåligt uppkopplade mobiltelefoner till den så kallade kundtjänsten, som svarade på knackig engelska med stark kinesisk brytning( och javisst jag har också gjort försök även med den franska kundtjänsten). De svarar väldigt artigt efter ett strikt manus, och ger inte mycket till besked, det känns väldigt arrogant. Efter fyra dagar kommer ÄNTLIGEN aviseringen! Då har vi jiddrat och försökt hålla alla telefonkanaler öppna, i den fläckvisa täckningen på mobilnätet, beskrivit hur man kör, lämnat alternativa telefonnummer, inte lämnat huset för att verkligen kunna vara tillgängliga. MEN MIN VÄSKA KOM INTE MED. Sitter sen i timmevis och försöker reda ut vad som skett med min väska. Det enda besked vi får är att ”vi återkommer till er” så snart den är på väg med budbilen. Tusen ursäkter etc etc. Ringer till budfirman som levererat den första väskan. De ger snabbt och klart besked att de bara fått en väska från Air France. En annan förklaring som kom efter en vecka, är att den hade hamnat hos tullen! TULLEN?? Inom EU; verkligen troligt Air France, antagligen har dom ingen aning om var väskan är. Det var i lördags, ett företag som sätter kunden först hade naturligtvis skickat väskan i en budbil direkt. Men inte Air France, det var ju helg. Måndagen då, skulle min väska kanske dyka upp!?
Spänt checkande av telefoner och meddelanden och lyssnandes till varje motorljud. NU KOMMER DEN SNART!
Nu är det onsdag, ingen väska har dykt upp, 12 dagar senare. Detta blir verkligen en sommar att minnas. Hela tiden samma bleka ursäkter från Air France, ’We are so sorry, your bag will be with you shortly’ Jag är så himla besviken, har varit på väg att åka hem. Vet inte vad jag ska ta mig till. Har handlat lite av det mest nödvändiga, känner mig kränkt och jävligt förbannad. Skriver på Facebook och Twitter, hela byn och de affärer jag handlat i vet om situationen, och de har hört samma visa ganska ofta. Kan inte sova för att jag är så arg. Min uppgivenhet är total, att jag ska få fram mina kontaktlinser, mina mediciner och framförallt mammas presenter och överraskningar. Mitt syprojekt med min mormors gamla klänning, för sommarens heta dagar inomhus- har helt gått till spillo. Att få vara fin i nyinköpta sommarkläder för att njuta av bad och restaurangbesök- har jag sedan länge skrotat. JAG KOMMER ALDRIG MER BOKA AIR FRANCE. Dessvärre kommer jag åka hem med dem, med eller utan bagage.
KLM- däremot är ett förbluffande föredöme i att svara snabbt och att ge fin service. Råkade glömma en skön skarf på flyget ner till Amsterdam. Via deras kundtjänst på Facebook fick jag kontakt och besked om att den var återfunnen och eftersom jag inte flyger samma väg tillbaka, skulle de vara vänliga att skicka den hem. Allt detta avhandlades på mindre än 20 minuter! Så skulle jag önskat att Air France hade hanterat vårt bagageproblem, så att jag hade kunnat ägna mig åt mamma och familjen och kunnat njuta av vistelsen i Frankrike.
MERDE, MERDE, MERDE!