Cykeln är vårt mest älskade designobjekt, det påstod i alla fall Guy Andrews grundare och chefredaktör för det stilbildande cykelmagasinet Rouleur från England. Han var på besök i samband med öppningen av Arkitektur- och designcentrums sommarutställning Cykel. Hans utgångspunkt är något som jag verkligen gillar, nämligen den passionerade känslan av frihet som cykling innebär. Med magasinet Rouleur vill han också praktisera frihet i sin grafiska formgivning och gentemot leverantörer som fotografer och journalister. Påtagligt många fotografer skildrar den vackra sporten och dess elegans och fart. Det finns många vinklar och sätt att följa cyklism, som också ger en slags frihetskänsla i jobbet. Guy vill inte heller styra sina skickliga fotografer utan vill att frihet inför motivet skall råda. Läsarna får inte heller några pekpinnar eller måsten. Spännande filosofi som han visade exempel på under frukostseminariet mitt i utställningen om cykel.
Frihet på cykel.
På utställningen finns nostalgiska bilder från cykeldemonstrationer för BILFRI STAD!
Och superkvinnan Tillie the terrible swede, som segrade i 123 av 130 velodromlopp som hon deltog i under 1890-talet i USA. En tredjedel av alla cyklister i USA lär ha varit kvinnor. Hennes främsta styrka lär ha varit att hon kunde tänka och tävla samtidigt! I hemsydda tights blev hon en förebild för många kvinnor som genom cykeln kunde röra sig friare. Det lär inte ha varit helt problemfritt, men det ledde till en viss del till en liten bit på vägen till ett mer jämlikt samhälle. 1902 förbjöds kvinnor att tävla på cykel, efter ett dödsfall.
En designflopp, eller hur gick det?
Uppfinningsrik design, en väg ut ur fattigdom.
Smart sätt att driva pumpar och motorer.
Ytterligare ett skäl till att ta cykeln.
Konstfacksstudenter utforskar cykelns framtid, Cykelkollektivet där man delar cyklar.
Themocracy är med på utställningen, de är ett litet svensk cykelföretag som gillar designsamarbeten, med den alldeles sprillans nya cykeln som de har gjort med House of Dagmar SS2014.