Åter igen uppmärksammas och hyllas de yrkesskickliga hantverkarna i en utställning, nära de finare salongerna på Strandvägen. Hantverkarna är verkligen de nya hjältarna denna höst. Med utställningen”Närodlad Design” tas besökaren med bakom kulisserna hos de verkstäder och leverantörer, som tillverkar de fem nya produkterna som Svenskt Tenn uppmärksammar.
I fikarummet hos Reijmyre Glasbruk.
Tim Karlssons vas ”Kontur”, som är en hyllning till Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Flaskformen är munblåst i en handsvarvad träform på Reijmyre Glasbruk.
Tårtfatet Tratt av Benjamin Curtis, från Reijmyre Glasbruk. Fascinerande glaskänsla och att fatets yta ser ut som vatten, men i övrigt är jag inte jätteförtjust i formen.
Underbara Revolving Bookcase av Folkform är en arketypisk möbel i nytolkning inspirerad av arkitektur och äldre tiders boksnurror. Den tillverkades först i samband med en utställning på Rönnells Antikvariat, som handlade om vikten av fysiska böcker i vår digitala tid. Men objektet talar lika mycket om hur viktigt det är att bibehålla hantverkskunskap i masstillverkningens era. Nu produceras boksnurran för Svenskt Tenn.
Josef Franks rottingmöbler tillverkas nu som då av Larsson Korgmakare i Stockholm.
Rottingen i ryggbrickan är pricken över i:et i Josef Franks stol ”2238”, som formgavs 1957 och nu tas i produktion igen.
Jakob Solgrens handtuftade Trädgårdsmatta som tillverkas hos Kasthall i Kinna, en av Svenskt Tenns leverantörer sedan många år.
En del av tennobjekten som Humstorps metallverkstad i Moholm, producerar med många timmars handpåläggning och hantverkskunnande.
Hela familjen som alla är delaktiga i Humtorps metallverkstad, var med under öppningsdagen.
Syftet med utställningen är att hylla svenskt hantverk och visar på den skicklighet som många lokala producenter har. Det är också Svenskt Tenns hela syfte att stödja svenskt hantverk, vilket är tydligt framför allt i denna fina utställning.
”Många, framför allt bland de yngre, vill i dag dra ner på konsumtionstakten, men vet inte hur. Det kostar förstås mer att köpa lokalt producerat hantverk, än massproduktion från andra sidan jordklotet, men hantverket håller ofta i generationer vilket gör det mer ekonomiskt på lång sikt. Det har också stora samhälleliga vinster. Man slipper utnyttja jordens resurser, undviker långa transporter och man bidrar till att kunskap och arbetstillfällen stannar i Sverige.” säger Lisanne Fransen som är verksam som curator och scenograf i Sverige och som curaterat utställningen Närodlad Design.
Utställningen öppnade den 16 september och pågår till och med 6 november i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm.
Foto:Camilla Julner och Svenskt Tenns pressbilder.
Spara
Spara
Spara