Carina Seth Andersson, Matti Klenell, Stina Löfgren, Gabriella Gustafson och Mattias Stålbom.
Foto:Fredrik Sandin Carlson
Först av allt! Jag blev så himla glad när jag fick veta i går att det här begåvade och härliga teamet fått uppdraget att inreda det nya Nationalmuseums restaurang som öppnar 2018. Det är ett samarbete som omfattar inredningen av ny restaurang, bar och kafé samt restauranggods. Matti Klenell kommer som konstnärlig ledare att utforma konceptet tillsammans med TAF Arkitektkontor, Carina Seth Andersson, och Stina Löfgren.
I ett pressmeddelande skriver man:
I det nyrenoverade museet ska det omgivande samhället och dess historia speglas. Gestaltningen i de publika miljöerna ska berätta om platsen man befinner sig på och ge en bild av nuet såväl som historien. För att kunna få en nutidsbild av formgivning, nedärvd kunskap och producenternas villkor i Sverige ska gruppen göra resor genom landet och träffa olika intressenter. Mötena blir en viktig del i designprocessen som ska leda fram till kriterier som materialval, teknik och tillverkning.
– Ambitionen med inredningen är att skapa en plats för experiment, lek och det oväntade. Ett mångfacetterat vardagsrum för alla typer av besökare. Vi vill berätta om det producerande och hängivna Sverige, om personer som gör och som skapar. Tillsammans med dem vill vi utforma rummen, säger Matti Klenell.
I uppdraget ingår även formgivning av porslin, bestick, glas och andra bruksvaror som behövs i de nya miljöerna.
Det är lite i samma anda som utställningen Den nya kartan, som öppnade i dag på Nationalmuseum Design i Kulturhuset i Stockholm.Här beskrivs samarbeten mellan formgivare och lokala tillverkare i Skåne, i en tid då många tror att svensk produktion är död.
24 formgivare, lika många tillverkare.Till alla objekt finns en härlig bakgrundshistoria. Här är några av mina favoriter. Allt finns i produktion och går att köpa. Klicka här så kommer du till web shoppen.
Ett litet bord i vacker form av Lovisa Hansson och Njudung Snickeri.
I bakgrunden Lisa Hillands bord och ljusstakar i svart diabas, producerat av Kullaro. Och det superhäftiga soffbordet i laserutskuren metall av Mats Karlsson + Lasertech Haker & Co.
Det helt fantastiska Champagnebordet gjutet i mässing, där champagneflaskorna skall ligga på kylning och en bas av Carraramarmor. Av Glen Baghurst och M& E Ohlssons klockgjuteri. Limiterad upplaga på 300 ex.
Den superenkla formen i Transformer, som är skapad tillsammans med keramikern Thomas Alexanderson, där Milan Kosovics idé om att enkla formerna ska kunna kombineras till en vacker och enkel lampa, där allt hålls ihop med en stålpinne. Det mjuka ljuset ger en känsla av fotogenlampan ljus. Mycket japansk inspiration där.
Den härliga kombon av keramik, stengods och porslin. Såhär beskriver formgivarna Soft +Zol Art sin kollektion. Med Biophilia har vi undersökt växters olika utvecklingsstadium och använt dem för att beskriva en tidslinje över den hantverksmässiga tillverkningen av keramikföremål. Leran som i tusentals år formats av naturen har här fått forma nya arter. Vid en första anblick tycks föremålen mycket omaka, som fröet innan det blommar eller kanske som kastanjen inuti sitt skal, men vid en närmare syn ser man hur de har utvecklats från ett gemensamt ursprung och bildar en enhet.
Kollektionen består av fyra föremål i stengods, porslin och lergods, där lerorna illustrerar olika växtstadier.
Samtidigt öppnade Nationalmuseum Design en utställning Kvinnliga Pionjärer, om bortglömda kvinnliga formgivare från mellankrigsåren som är väldigt spännande där hälften av alla objekt är nyförvärv. Men mer om detta i nästa blogginlägg. Bägge utställningarna pågår till och med den 14 februari 2016.
Bilder: Mina egna.
Comments 1
Pingback: Sällan skådade skatter! | Very Camilla