Just nu finns de flera spännande utställningar i Stockholm för dem som gillar moderna smycken. På Svenskt Tenn träffade jag initiativtagaren till utställningen Smyckeskonst Art Jewellery, tidigare Generaldirektör och samlare Inger Wästberg. Hon menar att den samtida smyckekonsten är en del av konstvärlden, där det konstnärliga uttrycket är själva värdet. Okonventionella material som papper och plast från snusdosor och de som kanske kittlar lite extra, döda insekter.
Inger introducerade mig för Märta Matssons underbara smycken där hon omvandlar döda djur till vackra smycken. Här är hennes otroligt vackra brosch med riktiga kackerlackor.
Märta har studerat på HDK i Göteborg, Tokyo, USA och i London. Hon har ställt ut sina smycken i stora delar av världen. Hon har ytterligare en utställning i Stockholm just nu; Dödligt vackert, på Thielska Galleriet. Smyckena som hon presenterade är en ny kollektion, skapad exklusivt för Svenskt Tenn.
Märta ser det vackra i det som uppfattas som avstötande och äckligt. Det finns en mänsklig dragningskraft till sådant som vi tycker är lite obehagligt. Jag kan verkligen relatera till det för min mamma Angelica Julner som skapade tredimensionella kollage, inspirerad av bland andra Marcel Duchamps som hon ställde ut med stor framgång på mitten av 70-talet. Han använde gamla loppisfynd, dockor, uppstoppade råttor och och fågelskelett. Se det vackra i det förgängliga och spröda.
Utställningen visar tretton smyckeskonstnärers naturinspirerade verk.
Utställningen pågår till och med den 10 april och är en del av projektet Smyckeskonst 2016- i samarbete med bland annat Nationalmuseum Design, Hallwylska palatset, Thielska galleriet, Millesgården och Sven-Harrys Konstmuseum.
Pappersbroscher av Hanna Liljenberg.
En av mina absoluta favoriter finns också på Svenskt Tenn. De handbroderade smyckena upptäckte jag första gången i Jaipur, Indien för ett par år sedan. Kreatören och konstnären är svenska Sophia som var bosatt där. Hon har sålt sina smycken och aftonväskor under namnet Sophia 203 i modebutiker i Paris och Japan sedan ett antal år.
Foto:Camilla Julner, Emma Shertzoff och Creative Commons.